The Book Thief

Lånade en bok på bibblan för evigheter sedan ( ja evigheter) har dock lånat om den ett par gånger. Har bara inte orkat ta tag i att läsa den ordentligt då jag har haft en hel drös andra böcker jag känt för att läsa först. För ett tag sen började jag iallafall att läsa den på riktigt. Och nu när jag är färdig. W-o-w. Dettaär ännu en av alla böcker man nästan blir lite stum av. Hur allting i slutet sys ihop och verkligen passar perfekt in.  Hur alla händelser i boken är en del av det stora nätet vid namn verkligheten.

Boken ustpelar sig i Nazisttyskland under ww2. Man får följa en flicka som hamnat hos en fosterfamilj utanför Munchen då både hennes bror och pappa dött och hennes föräldrar förs till koncentrationsläger.Flickan som heter Liesel upptäcker det magiska med orden och böcker. Hon stjäl böcker från Nazisternas bokbål,borgmästarens bibliotek och överallt vart de finns att hitta. Hon delar berättelserna med grannarna nere i skyddsrummet när bomberna faller och med den judiske man de gömmer i sin källare. Berättelsen handlar om Liesel och de andra människorna som levde på Himmel Strasse under dessa åren. Det är döden som berättar en historia om dessa människors livsöden och hur dem kom att utses under Hitlers styre.

Riktigtt fängslande bok om man gillar att läsa skönlitterära böcker som ustpelar sig under just krig. Den är skriven på ett annorlunda sätt. Eftersom det är döden som berättar historien så blir också döden "jag" Boken är indelad i olika delar och lite här och var finns små anteckningar och noteringar som gör att berättelsen blir väldigt levande.


Kommentarer
Postat av: Josefin

Sv: Då är jag en död kvinna! Huuha, du får inte skrämma mig sådär xD



Nu blev jago bokläsesugen, måste lånas!

2010-02-07 @ 21:02:19
URL: http://joosseej.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0